0

Odbojniki rowerowe – chroń siebie i swój rower przed błotem i wodą na drodze

Błotniki rowerowe chronią Ciebie i Twój rower przed błotem i wodą na drodze. Występują one w wielu różnych formach. Są to błotniki pełnowymiarowe, błotniki tymczasowe i taśmy odblaskowe. Podczas zakupów błotników należy pamiętać o kilku rzeczach, aby dokonać najlepszego zakupu.

Błotnik przedni

Błotnik przedni do roweru to świetny sposób na ochronę siebie i swojego roweru przed błotem i wodą na drodze. Błotniki te zapewniają ochronę przed żywiołami, nie zwiększając przy tym zbytnio wagi ani nie zajmując zbyt wiele czasu przy montażu.

Błotnik jest niezbędnym elementem roweru, zwłaszcza jeśli lubisz jeździć w trudnych warunkach atmosferycznych. Błotnik przedni pomaga chronić kłonice przedniego widelca przed błotem i innymi zanieczyszczeniami drogowymi. Poprawia również Twoją widoczność.

Błotnik można przymocować do przedniego widelca roweru za pomocą wspornika lub opasek zaciskowych. Wsporniki błotników wykonane są z tworzywa sztucznego i zazwyczaj wymagają niewielkiego podgrzania, aby nadać im właściwy kształt.

Błotnik może być również wyposażony w mechanizm szybkiego uwalniania go z widelca. Jest to szczególnie przydatne w rowerze, który nie posiada hamulców zaciskowych.

Możliwe jest również znalezienie błotnika o pełnej długości. Są one dostępne w ofercie takich firm jak SKS (dawniej ESGE). Oferują one doskonałą ochronę przed żywiołami, a jednocześnie zapewniają elastyczność krótkiego błotnika.

Istnieje wiele marek i modeli błotników. Niektóre są przeznaczone do konkretnych rowerów. Inne są uniwersalne. Na przykład, błotnik o pełnej długości może być stosowany zarówno w rowerze górskim, jak i szosowym. Błotnik ze zintegrowaną fartuchem błotnym to dobry pomysł, jeśli często jeździsz w terenie.

Jedną z najważniejszych rzeczy, o których należy pamiętać w przypadku błotników jest to, że nie zostały one zaprojektowane tak, aby całkowicie chronić Ciebie i Twój rower przed żywiołami. Zmniejszą one ryzyko kontaktu z latającymi kamieniami i rozpryskami błota. Pomagają również uniknąć rozpryskiwania wody do oczu. Jeśli jesteś na rynku błotników, upewnij się, że wybierzesz ten właściwy. Będziesz zadowolony.

Innym sposobem na poprawę widoczności jest zainstalowanie na błotniku taśmy odblaskowej. Nie tylko sprawi to, że Twój rower będzie lepiej widoczny z boku, ale również nie będzie zaburzał równowagi Twojego koła, jak miałoby to miejsce w przypadku odblasku na kole.

Wreszcie, będziesz chciał wybrać przedni błotnik, który pomoże Ci odbijać wodę od twarzy. Błotnik, który jest ustawiony pod kątem do wewnątrz będzie w tym lepszy niż ten, który jest prosty na zewnątrz.

Błotnik pełnometrażowy

Gdy mokre drogi i chodniki stają się śliskie, warto zamontować pełnometrażowe błotniki rowerowe, dzięki którym Twój rower pozostanie suchy, a Ty suchy. Dostępnych jest wiele opcji, od modeli przypinanych do pełnych. Ale który jest najlepszy dla Twojego konkretnego roweru?

Jeśli nie masz budżetu na zakup pełnowymiarowego zestawu błotników, rozważ błotnik przedni. Większość błotników przednich mocuje się za pomocą kątownika. Są one zaprojektowane tak, aby osłaniać kłonice widelca przed błotem i sprayem. Możesz również zamontować błotnik dla dodatkowej ochrony.

Inną opcją jest prosty zestaw błotników, który będzie współpracował z rowerami ze wspornikami kierownicy o średnicy 34 mm lub mniejszej. Te błotniki nie są konieczne, ale zapewniają wystarczającą ochronę dla opon.

Jeśli szukasz bardziej skomplikowanego rozwiązania, istnieje kilka pełnych zestawów błotników, które pasują do większości rowerów. Jednak mogą one być droższe i wymagać więcej instalacji niż zwykły zestaw błotników.

Jeśli rozważasz błotnik z pełnym pokryciem, możesz zainteresować się modelem od SKS lub Planet Bike. Te zestawy błotników są zaprojektowane tak, aby bezproblemowo pasowały do wszystkich rozmiarów. Są one również wykonane z trwałych materiałów, które nie ulegną zniszczeniu.

Aby uzyskać maksymalną ochronę, powinieneś rozważyć błotnik z dwiema parami rozwórek. Ten typ błotnika ma dwie pary uchwytów nożycowych, które można zainstalować przy mostkach seatstay i chainstay. Te dwa elementy mogą zapobiec zablokowaniu koła przez splątaną szczotkę. Przed dokonaniem ostatecznego zakupu należy sprawdzić instrukcje u producenta.

Oprócz błotnika, powinieneś rozważyć montaż osłony ramy w dolnej części. Pomoże to chronić rower przed dużymi kamieniami lub innymi uderzeniami. Rura tylna jest szczególnie ważna w przypadku ram karbonowych. Osłona ta jest również dobrym sposobem na zablokowanie przedostawania się brudu i błota do ramy roweru.

Jeżeli posiadasz rower górski, powinieneś również zwrócić uwagę na przedni błotnik. Większość błotników do rowerów górskich jest przystosowana do zawieszenia i jest krótsza niż inne rodzaje błotników.

Błotnik tymczasowy

Tymczasowy błotnik rowerowy to bardzo przydatne akcesorium dla każdego, kto chce jeździć w deszczu. Dzięki nim brudna woda i błoto nie będą rozpryskiwać się na Twój rower i ciało. Możesz je zamontować samodzielnie, jeśli masz rękę do podstawowej konserwacji roweru.

Dobry błotnik wykonany jest z wytrzymałego anodowanego aluminium. Materiał ten waży mniej niż plastik. Istnieją również błotniki wykonane z przetworzonych butelek po napojach. Są one łatwe w montażu i zapewniają dużą ochronę.

Przedni błotnik jest przeznaczony do ochrony kłonic przedniego widelca. Posiada skrzydełko, które pomaga utrzymać żwirek przed dostaniem się pomiędzy uszczelki widelca. Te błotniki zapobiegną również przedostawaniu się błota do Twojego przedniego zawieszenia.

Tylny błotnik służy do odbijania wody od pleców. Skrzydło utrzymuje błoto przed zatykaniem pierścieni łańcucha i siedzenia. Te błotniki pozwolą również utrzymać tył roweru w czystości.

Niektóre błotniki są wyposażone w błotnik, który sięga prawie do ziemi. Te przedłużenia są elastyczne i mogą być używane w sytuacjach, w których możesz jeździć po krawężnikach. Mogą być również pomocne w utrzymaniu wody z dala od stóp.

Większość błotników mocuje się do roweru za pomocą śrub lub klipsów. Niektóre z nich są wyposażone w mechanizmy szybkozamykające. Pozwala to na zdjęcie błotnika bez konieczności zdejmowania koła. Oznacza to, że możesz go wymienić, jeśli ulegnie uszkodzeniu.

Błotnik powinien być zamocowany pod kątem przed koroną widelca. Może to być nieco kłopotliwe dla początkujących. Podczas dokręcania wspornika błotnika, pamiętaj o użyciu dużej podkładki diamentowej, aby zapobiec deformacji pętli. Pomoże to również zapobiec skręceniu błotnika z pozycji.

Jeśli zdecydujesz się na zakup błotnika, upewnij się, że masz odpowiedni rozmiar dla swojego roweru. Niektóre błotniki są kompatybilne tylko z określonymi szerokościami opon. Na przykład, jeśli planujesz używać kół 650b w swoim fat bike, będziesz potrzebował błotnika, który będzie do nich pasował.

Niektóre błotniki są wyposażone w światło tylne montowane pod tylnym bagażnikiem. Pomoże Ci to lepiej widzieć drogę. W przeciwieństwie do odblasków na koła, ta taśma odblaskowa nie spowoduje wyważenia Twoich kół.

Taśma odblaskowa

Dobrym sposobem na ochronę siebie i roweru przed brudem i wodą, które spadają z drogi, jest naklejenie na błotniki rowerowe taśmy odblaskowej. Możesz ją dostać w lokalnym sklepie rowerowym lub online. Ten rodzaj taśmy zapewni Ci większą widoczność z boków i może pomóc Ci być widocznym w nocy.

We wczesnych czasach termin “błotnik” był używany do opisania błotników. W ostatnich latach został on zastąpiony przez bardziej ogólny termin “błotniki”. Są one zaprojektowane tak, aby odbijać deszcz i brud od opony. Pomagają również chronić ramę roweru i zmniejszają opór aerodynamiczny.

Istnieją dwa rodzaje błotników: przykręcane i przypinane. Błotnik przypinany jest bezpośrednio do przedniego widelca, natomiast błotnik przykręcany do tylnego. Oba rodzaje błotników skutecznie chronią przed wodą i brudem, ale wersja z klipsem może nie być tak skuteczna.

Błotnik na całej długości zapewni największą ochronę przed brudem i wodą. Są one zazwyczaj wykonane z metalu i mają rozwórki w kształcie litery U. Są bardziej wytrzymałe i stanowią lepszą opcję, jeśli chcesz, aby koła nie kręciły się w brudzie. Jednak dodają wagę i często są głośne. Jeśli nie potrzebujesz całego pokrycia, to błotnik przypinany jest świetnym wyborem.

Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest zmierzenie opon przed zakupem błotnika. Błotniki powinny być co najmniej 10 mm szersze niż Twoja opona. Jeśli planujesz jeździć na rowerze w mokrych warunkach, możesz również chcieć kupić błotnik. Może to zapobiec zamoczeniu pleców. Błotnik jest również mile widziany przez innych rowerzystów.

Jeśli masz odblaski na przednim kole, można je również wykorzystać do zwiększenia swojej widoczności. Możesz kupić taśmę odblaskową w różnych kolorach i wzorach. Najlepszym kolorem jest biały, ponieważ odbija najwięcej światła.

Dobry błotnik będzie miał dwie pary rozwórek. Do mocowania błotników należy używać śrub imbusowych ze stali nierdzewnej. Przed dokręceniem nasmaruj je olejem.

Podobne tematy